Annika Strandhäll om soppmys i en svår tid

  • 4 jun 2024
  • 2 min

// Foto: Ulrika Ekblom

Annika Strandhäll om soppmys i en svår tid
Redaktionen Vi

// Foto: Ulrika Ekblom

Lyssna på artikeln

Annika Strandhäll och hennes döttrar behövde hitta en strimma ljus i en situation som var lika dramatisk som traumatisk. Svaret var soppa.

Hösten 2019, efter det att flickornas pappa hade gått bort, flyttade vi till en liten etta på Kungsholmen i Stockholm. Det var för traumatiskt att vara kvar i huset. Jag fick hyra lägenheten i andra hand av en ministerkollega i den dåvarande regeringen. Döttrarna var 15 och 10 år.

Vi tre behövde hitta varandra i en situation som var ny, svår och turbulent. Ganska snart uppkom en rutin i den där ettan, något vi kallade ”soppmys”. Två gånger i veckan åt vi soppa till middag, och vi turades om att bestämma vilken slags soppa det skulle vara. Vi gick och handlade tillsammans, hjälptes åt i köket och satt sedan och pratade om allt möjligt vid middagsbordet, där det alltid fanns levande ljus. Att samlas kring mat är ju klassiskt.

De här stunderna blev en positiv grej mitt i alltsammans, soppmyset svetsade oss samman och gjorde att vi snabbt boade in oss i lägenheten. Vi bodde där i ett halvår.

Tomatsoppa, majssoppa, gulasch, potatis och purjo… Soppa är ju så gott också! Vi testade en massa varianter under den där tiden. Min favorit var jordärtskockssoppan.

Berättat för Tomas dur Fläckman.


Om du vill göra parmachips lägger du bara ut ett par skivor parmaskinka på en bakpappersklädd plåt och rostar i ugnen på 175° i ca 5-6 minuter. För parmesanchips lägger du ut små högar av riven parmesan på bakpappersklädd plåt och rostar i 200 grader ungefär lika länge. // Foto: Ulrika Ekblom

Rostad jordärtskockssoppa

Portioner: 4.
Tillagningstid: 1 timme.

Soppa

• 500 g jordärtskockor
• 200 g mjölig potatis
• raps- eller olivolja
• 1 dl vitt vin
• 5 dl vatten + 3 msk koncentrerad kycklingfond (alt 2 tärningar) 
• 2 dl vispgrädde
• salt och nymald peppar efter smak

Serveringstips
• parmachips
• parmesanchips
• rostade frön eller nötter
• någon god olja, t ex kallpressad rapsolja, örtolja, nöt- eller pumpakärneolja

Gör så här

1. Sätt ugnen på 200°. 

2. Skala och dela skockorna och potatisen. Lägg dem med snittytan ner på en oljad bakpappersklädd plåt. 

3. Ringla över ytterligare lite olja och salta lätt. Rosta i mitten av ugnen cirka 35 minuter tills rotfrukterna blir mjuka. Om det börjar bli bränt lägger du på aluminiumfolie. 

4. Lägg skockorna och potatisen i en matberedare och häll i vin och buljong. Mixa slätt. 

5. Lägg över i en stor gryta och häll i grädden. Låt koka upp. Smaka av med salt och peppar precis innan servering.

6. Toppa gärna soppan med något av förslagen.


Recept och styling: Liselotte Forslin

Assistent: Malin Karlén Andersson

Ur Tidningen Vi nr 5, 2024

Fler utvalda artiklar