Vi måste prata om den sista hashtagen
Många känner sig manade att försöka, men vi kommer nog aldrig mer att få se en lika lavinartad hashtageffekt som under #metoo. Att försöka lansera en viral internetkampanj ovanifrån framstår som fåfängt eller aningslöst, skriver Saga Cavallin.
Lyssna på artikeln
Många känner sig manade att försöka, men vi kommer nog aldrig mer att få se en lika lavinartad hashtageffekt som under #metoo. Att försöka lansera en viral internetkampanj ovanifrån framstår som fåfängt eller aningslöst, skriver Saga Cavallin.
För tolv år sedan uppmärksammades världen på att det i Uganda härjade en krigsherre vid namn Joseph Kony. Allt tack vare en hashtag. Organisationen Invisible Children, som grundats enbart med ändamålet att ställa Kony inför rätta i Haag, lyckades genomdriva vad som ofta brukar anges som startpunkten för den virala hashtagens historia.
Just nu: Testa Vi i 3 månader för 3 kronor
Betala 3 kronor för de 3 första månaderna, därefter 69 kr per månad. Enkelt att bli medlem, enkelt att säga upp. Det här ingår:
- Nya intervjuer, analyser, krönikor, bokutdrag, quiz och reportage varje vecka
- Läs allt ur vårt systermagasin Vi Läser
- Alla artiklar finns inlästa
- Veckobrevet, litteraturbrevet och kulturtipsbrevet i din mejlkorg
- Få tillgång till Vi-appen